Biljetter, cocktails och sista dagen i Wien!

Sista dagen i Wien för i morgon klockan 08.35 går flyget till Köpenhamn där jag sedan flyger vidare till Linköping. Jag har haft sådan otur med mina flygbiljetter den här veckan känner jag. 
Från början skulle jag flygit hem igår, jag hade köpt biljett där priset inkluderade alla skatter osv - 1900 kronor var ett ganska överkomligt precis med så kort varsel som det var (ungefär 4-5 dagar), bokade resan genom en utländsk resebyrå, BravoFly. Direkt så står det att det biljettpris, 1900 kronor, inte var tillgängligt längre och det nya priset var ca. 2500. Okej tänkte jag som hade kollat andra biljettpriser innan och de låg runt 4000 - 5000 kronor. 
Jag bokar biljetten och jag och Konrad åker mot farfar. När vi varit hos farfar i ungefär en timme så ringer det någon kvinna från BravoFly och som pratar extrem kass engelska och säger att biljettpriset jag köpte för inte längre är tillgängligt (igen!!!), alltså var jag tvungen att lägga till 79 euro till de 2500 jag redan betalat för min biljett.
"I HELVETE HELLER", sa jag. "Ni har redan en gång sagt att jag ska betala mer än vad som stod från början, jag vill inte ha min biljett längre!" Så sagt och gjort hade jag inte längre någon biljett hem från Wien på tisdagen (igår)... Vem vet hur många fler gånger det hade ringt och sagt "Your fare is no longer available, you must pay 79 euros extra"? Så vad ni än gör, boka ALDRIG en resa med BravoFly! :thumbdown:
 
Så när vi kom hem från farfar satte jag mig direkt vid datorn och började leta upp nya möjliga resor  - alla billiga resor, där man boka Wien - Köpenhamn, Köpenhamn - Linköping tillsammans, såldes av BravoFly! Vafan, tänkte jag och bokade resorna seperat istället... Vilket betyder att jag i Köpenhamn måste hämta ut mitt bagage och checka in det igen, himla jobbigt men jag har gott om tid på mig så förhoppningsvis ska det gå bra!
 
Så vad händer min sista dag i Wien? Vaknade vid 12.20, gick upp och satte på kaffet. Konrad och Annemarie är väldigt roliga - de sätter lappar på allting. Idag t.ex. när jag vaknade och gick in i köket sitter det en lapp på en burk med mat i med texten "Bella! Mikron 1,5 - 2 min. Guten Appetit", fast allt stod på tyska. De hade också lagt i kaffe i ett filter så jag bara kunde hälla i vatten och sätta på. De hade även klippt ut två sodukon ur tidningen så att jag kan lösa dem. Haha, snacka om service, varför åka hem liksom? 
Och sådär är det varje dag och det är sjukt mysigt på något sätt. Annemarie frågar alltid "Bella, är du hungrig?", "Bella, vill du ha mer att dricka?", "Bella, har du tagit dina mediciner?", "Bella, har du borstat tänderna?", "Bella, mår du bra?" 
De är även extremt bra på att förstå min knagliga tyska och när jag inte kan förklara något så ger de sig inte förrän jag förklarat det med andra ord. Jag har lärt mig väldigt mycket tyska under mina två veckor här faktiskt (är det inte längre??? :O). Både förstå och prata. 
 
Senare idag, när Annemarie kommer hem runt 17.00 ska vi gå till en engelsk pub och dricka cocktails och öl, haha! Jag och min 50-någonting faster ska gå och dricka cocktail en onsdag. Jag skulle verkligen kunna leva här och införa det som en tradition! :D 
 
Skillnader på Sverige och Österrike
- I Österrike får man röka i princip överallt känns det som.
- I Österrike får man ha med sig sin hund in i ALLA affärer. Hallå, vad hände med oss pälsallergiker? 
- I Österrike när man stannar på ett café för att dricka något, dricker man oftast öl.
- I Österrike så är det inte konstigt att dricka några öl varje kväll, eller vin mitt i veckan. 
- Barnen kommer oftast hem för lunch då skolmaten tydligen suger. 
- Man får köpa alkohol när man är 18 år - jag behövde inte ens visa leg! Helt sjukt, jag ser ju ut som typ...16??
- Det är dyrt att åka kollektiv trafik - 2 euro för en resa! 
- Dom har INTE marabou. 
- Nästan all personal i alla butiker, caféer, resturanger är så himla trevliga!
- Det är inte konstigt att börja prata med en total främling på t.ex spårvagnen. Om en främling pratar med mig i Linköping så springer jag ju i princip därifrån? Hahaha
- De ligger lite efter med wifi? I Sverige finns det väl möjlighet att i alla bostäder skaffa wifi nuförtiden? Eller har jag fått det om bakfoten?
- Vädret är VÄLDIGT skiftande, ena dagen kan det vara 20+ och sol, nästan 5 grader och bitande kallt. 
 
Alla skillnader jag kommer på nu, såklart finns det väldigt många likheter också men de orkar jag inte rabbla upp. 
Nu ska jag fortsätta med mitt utklippta soduko, sedan äta mat och sist duscha! Ciao :love:
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0